Z życia dzielnicy

Park Sady Żoliborskie liczy obecnie ok 900 sztuk drzew, z czego ok. 360 to drzewa owocowe (sadownicze) z rodzaju: jabłoń, grusza, śliwa, czereśnia. Drzewostan w Parku Sady Żoliborskie został w 2019 roku poddany dwukrotnej kontroli przeprowadzonej przez specjalistów z Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Żoliborz oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Decyzją Marszałka Województwa Mazowieckiego o wycięciu drzew w Parku Sady Żoliborskie objętych zostało 41 drzew, w tym 35 sztuk drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa, czereśnia) oraz sześć drzew innych niż owocowe (lipa drobnolistna, klon zwyczajny, klon srebrzysty, jarząb pospolity). Drzewa te były obumarłe, silnie zamierające, w złym stanie fitosanitarnym, ze szczątkowymi lub uschłymi koronami, postępującą próchnicą oraz rozkładem drewna. Opóźnianie ich wymiany zwiększało zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i mienia, dlatego tez Urząd Dzielnicy Żoliborz zarezerwował środki finansowe na realizację ww. prac w 2019 roku. Jesteśmy obecnie poza okresem poza okresem lęgowym ptaków, dlatego nie należało odkładać wykonania decyzji do rozpoczęcia kolejnego okresu wegetacyjnego.

Chcielibyśmy też już w przyszłym roku dokonać 43 nasadzeń gatunków drzew zgodnych z oczekiwaniami mieszkańców i osób odwiedzających Park Sady Żoliborskie. Obecnie jesteśmy także w trakcie zbierania opinii mieszkańców dotyczącej przyszłości Parku Sady Żoliborskie.

Zachęcamy do wypełnienia ankiety znajdującej się na stronie http://www.zoliborz.org.pl/urzad-dzielnicy/aktualnosci-urzedu-dzielnicy/5285-jaka-przyszlosc-parku-sady-zoliborskie.html. Dla osób nie mających dostępu do internetu dostępna jest wersji tradycyjna - papierowa w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz oraz w Pawilonie Kulturalnym znajdującym się obok Parku.

W ankiecie mieszkańcy mogą określić preferowany przez nich charakter nowych nasadzeń (drzewa owocowe sadownicze, owocowe niebrudzące, drzewa nieowocowe), a także zaproponować konkretne gatunki drzew, które chcieliby widzieć w Parku Sady Żoliborskie.

Na podstawie zbieranych obecnie opinii wśród mieszkańców podjęta zostanie decyzja o wystąpieniu z wnioskiem do Marszałka Województwa Mazowieckiego w sprawie zmiany charakteru nasadzeń zastępczych i proponowanych gatunków drzew. Chcielibyśmy utrzymać unikalny owocowy charakter Parku Sady Żoliborskie. Jednak o przyszłości Parku powinni zadecydować sami mieszkańcy.

Formularze zbieramy do 25 listopada 2019 roku. Podsumowanie zebranych opinii opublikowane zostanie na stronie urzędu do końca grudnia 2019 roku.

Pełna treść decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego dostępna jest TUTAJ.

Pod koniec października oddano do użytku wyremontowaną ulicę Felińskiego. Zakres prac objął wykonanie nowej konstrukcji nawierzchni jezdni, progów zwalniających, wymienione zostały krawężniki oraz uporządkowano parkowanie. Ulica zyskała także dwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

W październiku Stołeczny Konserwator Zabytków wpisał do Gminnej Ewidencji Zabytków m.st. Warszawy aż 89 nowych miejsc. Wśród tych „perełek” znalazło także 8 pozycji z Żoliborza.

Czy wiecie, że już wkrótce Żoliborz będzie miał własny recyklomat? Pojawi się on przy Ośrodku Sportu i Rekreacji przy ul Potockiej 1. W Warszawie stanie łącznie 10 nowych recyklomatów. Nowe maszyny pojawią się w mieście za 2-3 miesiące. Mają też działać szybciej i być mniej awaryjne.

Parówka, kanciak, kredens, berlinka... kto pamięta te nazwy tramwajów?? To one jeździły kiedyś po Warszawie. Na stołeczne ulice wkrótce ma wyjechać 213 nowoczesnych, klimatyzowanych, niskopodłogowych tramwajów. A o tym, jak będą wyglądać, mają zadecydować mieszkańcy stolicy.

Tramwaje Warszawskie uruchomiły w piątek, 25 października sondę, w której to Warszawiacy mają się wypowiedzieć, jak ma wyglądać nowy warszawski tramwaj.
Na stronie um.warszawa.pl/nowetramwaje mieszkańcy mogą wybrać jedną z trzech wersji. 

Głos można oddać także tradycyjnie w punktach obsługi pasażera Warszawskiego Transportu Publicznego, gdzie czekają specjalne ankiety oraz urny do wrzucania głosów. Warszawskich tramwajarzy można spotkać również w dziesięciu najczęściej uczęszczanych punktach przesiadkowych stolicy – m.in. przy Dworcu Wileńskim, na pl. Bankowym czy pl. Zawiszy. W tych miejscach również będą prezentowali propozycje wyglądu nowych tramwajów i pytali pasażerów o zdanie.

wariant a

wariant b

wariant c

Cała akcja potrwa do środy, 30 października, a wyniki głosowania będą znane na początku listopada.

Obecnie pracownicy Tramwajów Warszawskich wraz z producentem nowych tramwajów ustalają ostatnie szczegóły przed rozpoczęciem produkcji nawet 213 wagonów. Wykonawca przedstawił trzy warianty wyglądu przodu nowych pojazdów. Pierwsza wersja jest nieco drapieżna i podąża za nowymi trendami w projektowaniu samochodów i autobusów. Druga wersja przygotowana przez producenta nawiązuje do jednego z modelu stołecznych tramwajów. Z kolei trzecia wersja ma wiele krągłości, ale też śladem uśmiechu nawiązuje do dalekowschodnich motywów.

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na nawet 213 nowych tramwajów dla stolicy w czerwcu 2019 roku. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 285 mln zł.